onsdag 9. februar 2011

Innledning til oppgave om innformasjonskløfter

Det finnes mange måter å ta til seg informasjon på, men i dagens samfunn er nok den største informasjonskilden forskjellige medier som f.eks.: radio, tv, aviser og internett. Her må man holde seg oppdatert og det tar ikke lang tid å leve uten disse mediene før man har gått glipp av noe. Da er det ikke vanskelig å tenke seg til at de som ikke har stor tilgang på disse mediene vil få med seg mindre. Dette har ført til et skille mellom de som “vet” og de som “ikke vet”. De som allerede "vet" for vite mer ved å få lett tilgang på mer informasjon, imens de som "ikke vet" ofte står på sidelinjen og får minimalt med informasjon. Det kalles en informasjonskløft.


Denne oppgaven handler om hvordan media er med på å skape, forsterke og motvirke informasjonskløfter. Derfor har jeg valgt å se på hvor stor betydning yrke, familie og bakgrunn har å si for hvor mye informasjon man har tilgang til.

4 kommentarer:

  1. Fin innledning Stine :) Du får fint frem hva som ligger i begrepet informasjonskløft. Et tips her er å henvise til konkrete kilder i teksten. Kanskje finner du ulike definisjoner av ordet i forskjellige kilder? Bra at du presiserer hvordan du vil vinkle oppgaven i slutten av innledningen. Kanskje kunne du omformulert dette til et spørsmål/en problemstilling, så overgangen til hoveddelen blir lettere?
    Dette er en god start som du kan bygge videre på =)

    SvarSlett
  2. Hey GIRL!
    Du har startet innledningen din veldig eksplosivt og rett på sak, noe som for meg kan virke litt forstyrrende i starten, det spørs hvordan andre vil ta i mot dette, du tar for deg konkrete eksempler om hva som kan skape informasjonskløfter og kommer også med en fin definisjon på hva informasjonskløfter er.

    flink jente <3

    SvarSlett
  3. En fin innledning. Liker måten du har presisert hva du kommer til å legge vekt på i oppgaven din, og hvordan du har presentert hva en informasjonskløft er. Noe du kan tenke på er det Kristine sier, det å avslutte innledninga med en problemstilling eller et spørsmål, da dette kan gjøre det lettere å starte på hoveddelen.

    SvarSlett
  4. Du får fram hva informasjonskløfter på en fin måte. Du leder oss inn mot definisjonen. Hvilke medier vil du legge vekt på? De sosiale variablene du trekker fram i presisjonen av oppgaven er viktige, spørsmålet er bare hva som er årsak og virkning her. Hva påvirker hvilke medier du bruker og hvilken evne du har til å tilegne deg informasjonen?

    SvarSlett